Be om tillåtelse innan du publicerar ett foto?

Jag fortsätter med mitt fb inlägg lite. Har nämligen lärt mig nu under min första del av min praktik att jag endast får dela med mig att foton om jag har någons tillåtelse att göra det. Tex kommer vi ha ett projekt under vår andra del av praktiken där vi ska fota olika leksituationer där barnen leker. Vi ska hålla oss till tillåtelsen vilka barn som får fotas och inte. Har även insett hur hårt detta är på fritidshemmen då barn som inte har tillåtelse att vara med på foto undviks att fotografera för att de ska hålla sig till det.

Men samtidigt tänker jag på hur många som tar foton på skolavslutningar eller andra aktiviteter där barn är i grupp och faktiskt inte frågar om de har tillåtelse att ta foto på A, M,L. Ta exemplet en körsjungning där I:s mamma sitter och filmar eller fotograferar hela barngruppen. Hon har garanterat inte frågat de andra barnens föräldrar om hon får ta foto eller filma deras barn och lägga ut på facebook.

”I personuppgiftslagen står det att personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Namn är en personuppgift om man kan förstå vilken person man menar. Det kan ju finnas många som heter Erik Andersson. Skriver man ”Erik Johansson i Nv3a på Tallkotteskolan” har man ju ringat in vem man menar och då blir det en personuppgift.Även personnummer är en personuppgift. Ett foto som publiceras på Internet är en personuppgift om man kan se vem bilden föreställer.Om man vill lägga ut personuppgifter om någon på Internet kan man behöva fråga personen om lov först.”

Kommentera

