Kulturkrockar

Jag förstår att det inte kan vara lätt att komma från ett annat land och få lära sig vissa seder här i Sverige. Säg tex som det hela med tvättstugor.

Dock har jag börjat förstå att våra grannar som kommer från andra länder inte har förstått sig på det hela med tvättider. Kanske är det lätt för mig som svensk att förstå att tvättar jag från 7-14 så är jag ute från tvättstugan vid 14. Det tror jag inte de har förstått, delvis för att ingen instruktion står där nere och för att ingen har sagt till dem. Men flera gånger har jag gått ner och sett dem fortfarande tvätta på min tid.

Men jag vill inte skälla ut dem då jag tror att de inte förstår.
Men det känns fel när man går ner 30 min efter tiden har börjat och en maskin är igång och det är inte ens egna.

4 thoughts on “Kulturkrockar

  1. Vissa föreningar har ”tvättstugekurser” för nyinflyttade. Jag kan tänka mig att inte alla svenskar heller fattar tvättstugekulturen om man kommer direkt hemifrån. Det är en hel del man ska tänka på.

    • Det visste jag faktiskt inte om. Jo det har du helt rätt i 🙂 Fast det hela när tvättiden slutar är egentligen ganska lätt att lära sig trots att man inte har gått en kurs eller man har flyttat precis. Enligt mig då 🙂

      • Jo, det borde ju vara det, men det är nog lätt att inte tänka på tiden. Jag är en sån som är evigt glad över att jag slipper tvätta i en gemensam tvättstuga, jag glömmer bort tvätten.

      • jag förstår dig 🙂

        Jag gillar denna tvättstugan då vi har ett stort torkrum + att jag kan tvättstugan utantill 🙂 Men mina grannar har iaf fått en lapp vid tvättstugan att läsa om det 🙂

Kommentera

