Ett lyckat försök till Cupcakes.

Som ni vet sedan innan så gillar jag att baka, denna gången försökte jag mig ännu en gång på att göra cupcakes och till försvar vill jag säga att jag kanske aldrig kommer göra de mest professionella, men jag försöker. Att jag som sagt vad har en bok om bara muffins här hemma hjälpte mig åtminstone lite. Mitt resultat med hjälp av J (som fick göra lite pyntning av dem) blev såhär:

Vaniljmuffins
(ca 10-12 muffins)
4dl vetemjöl
3dl socker
2 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt
100 g smör, rumstempererat
2dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175°.
Sikta ihop mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.
Slå på en dl mjölk och rör smeten slät.
Vispa återstående mjölk, ägg och vaniljsocker i en annan bunke.
Blanda ner äggblandningen i smeten.
Vänd i/toppa med önskad fyllning/smaksättning
Häll upp i muffinsformar.
Grädda i ugnen ca 20-25 minuter.

Phiadelphia-glasyr
200 g phiadelphiaost
2 dl florsocker

Vispa ihop phiadelphiaost och florsocker.
Spritsa eller bred på muffins.

 

2 thoughts on “Ett lyckat försök till Cupcakes.

Kommentera

