Får betalt för att knappt göra något?

Jag har haft en sådan arbetsdag idag på en ny förskola där jag egentligen inte har gjort något under de 4,5 timmarna jag faktiskt var där. Eller jovisst har jag gjort saker men det känns som om jag har suttit på en stol och iakttagit barnen endast.

Ett sammandrag av dagen skulle se ut såhär (jobbade från 9 till 13.30):Hjälpa barn att dra igen dragkedjorna på tjocktröjor, gå till en fotbollsplan för att äta matsäck (för barnen), gå ut i skogen, sedan gå tillbaka till skolgården och stirra på att de leker (och sedan självklart få dem att plocka ihop). Det fortsatte ungefär sådär under resten av dagen förutom då jag försökte hålla koll på barn och byggde legobilar och tog sönder dem i några omgångar.

Det är med andra ord ganska lugnt att jobba på en förskola i en grupp med endast 5 åringar, inte så mycket händer och ändå tycks tiden gå ganska snabbt.

Imorgon blir det däremot om jag får bestämma sovmorgon och ta hand om lägenheten lite innan jag är på friskis mellan 15.45 – 18.15 (kommer dyka upp dit minst 15 min tidigare för att hinna starta upp datorsystemet och försöka ha koll på vad jag faktiskt ska göra). Vad jag ska göra mellan passen då jag jobbar där vet jag inte än för det är ett pass mellan 16-17 och ett mellan 18-19 har jag för mig. Får väl helt enkelt ta med mig en bok eller lära mig något nytt där. 🙂

Kommentera

